mandag 29. juni 2009

Sighisoara-Brasov-Iasi-Ungheni-Chisinau

Da var det paa tide med en oppdatering igjen. Som sagt er Sighisoara en fantastisk liten by. Nesten umiddelbart etter jeg skrev den siste meldingen her dro vi paa en liten omvisning i byen med et par elever fra videregaaende skole i Sighisoara. Det var faktisk veldig bra inntil vaeret gjorde at vi maate avbryte touren. Uansett var det en fin opplevelse. Er overrasket over hvor gode unge rumenere er i engelsk. Vi hadde noen fine dager og tviler paa at jeg kommer til aa sove i en like stor seng igjen paa denne turen.

Etter Sighisoara dro vi til Brasov. Brasov er en av de tre-fire byene i Romania som kjemper om aa vaere den nest stoerste i landet. Sammen med Iasi, Timisoara og Cluj har denne byen som ogsaa ligger i Transylvania rundt 300.000 innbyggere. Det er en veldig fin by med masse nydelig arkitektur, og en veldig tilrettelagt by i forhold til turisme. En ganske moderne by egentlig. Vi tok inn paa et hostel der omtrent det foerste vi moette var et par nordmenn som hadde sett Bergansekkene vaare. Det endte med at vi dro ut og spiste med dem foer vi tok en relativt tidlig kveld.

Paa fredag dro vi opp til et utkikkspunkt oppe i fjellene over byen, med en taubane. Fikk knipset noen fine bilder, men vaeret er ekstremt ustabilt her. Vi bestemte oss faktisk for aa ta stien ned fra fjellet til tross for hoeljregn, men det var ganske fint uansett. Tok vel en droey time. Vi gikk litt rundt i byen foer vi bestemte oss for aa kansellere den siste natten i Brasov for aa ta nattoget til Iasi.

Vi satte oss paa toget i 23-tia. Det var et av de daarligste togene jeg noensinne har sett. Men vi kom oss fram i alle fall. Iasi var vi ikke lenge i, men vi gikk i alle fall fra den ene jernbanestasjonen til den andre. Deretter kom vi oss omsider, etter aa ha vaert gjennom passkontrollen, paa toget til Ungheni. Ungheni er den foerste byen du kommer til etter a ha passert grensen til Moldova. Det var en helt grei pass og customskontroll, men er litt kritisk til customsskjemaet som vi maatte utfylle. Var ikke helt lett aa vite hva vi skulle skrive, men det gikk jo greit. Saa kom problemet med aa faa seg billetter videre til Chisinau. Vi hadde ikke en lett oppgave naar vi skulle kjoepe billettene. Dama i kassen forsto ingenting av det vi sa, og vi proevde baade engelsk, tysk og italiensk uten saerlig hell, men kroppsspraak og en notatblokk hjelper.

Vi kom til Chisinau i 8-tia om kvelden, og tok taxi opp til Chisinau Hostel. Et hostel som anbefales paa det varmeste. De som jobber her er helt fantastiske. Vi ble moett i doera av Alona, og fikk rom uten problem. Det viste seg ganske tidlig at det bodde en svenske paa rommet vaart og at den ene moldovske jenten som jobber her snakker svensk. Det ser ut til at vi ikke kan unngaa mennesker som forstaar kodespraaket vaart, som jo selvfoelgelig er norsk.

I dag, mandag, har vi vaert paa en liten tur nede i sentrum av Chisinau. Det var ganske surrealistisk, men spennende. Vi bor like ved et hypermoderne kjoepesenter, og folk kjoerer nye dyre biler, men likevel er Moldova Europas fattigste land. Er ganske saa surrealistisk. I totia ble vi med Alona og noen andre paa en guided tour til noen monasteries i naerheten av Chisinau. Det var en veldig fin og spennende tur som nok en gang ble preget av regn. Vi var med noen franskmenn, ei australsk jente og flere moldovske venner av guiden vaar. En flott tur rett og slett. Denne kvelden har stort sett gaatt med til aa lage mat, snakke med svensker (det kom en til), og snakke med Alona paa kjoekkenet. I morgen setter vi kursen mot Ukraina og Odessa. Det blir spennende aa se om vi velger aa reise gjennom Transdniestr eller ikke. Neste oppdatering kommer fra Odessa eller Istanbul.