mandag 22. juni 2009

Berlin og Cottbus

Ja, da var vi i gang. Jeg forlot Bartebyen klokka 5:00 paa fredag for aa fly til Berlin. Skulle bare väre en dag i den tyske hovedstaden, men saa fram til en koselig dag. Mötte Robert paa Ostbahnhof i 2-tia, deretter ble det en liten sightseeing i Berlin Mitte, der mange av severdighetene er. Det gikk ganske fort opp for meg at vi besökte alle de samme stedene som Birgitte hadde tatt meg med til bare to aar tidligere. Det var uansett fint, og denne gangen fikk jeg jo tatt bilder som var noen hakk bedre enn sist. Det hjelper aa ha et bra kamera.

Etter aa ha vandret i mange timer dro vi til en kompis av Robert som heter Kristian for aa feire bursdagen hans. Det hele endte med at vi dro paa en absinthbar og mötte Julia. Jeg var svärt skeptisk til drikken, men det var en trivelig plass. Förste gang jeg har drukket absinth og jeg forstaar godt hvorfor vi ikke selger det i Norge. Vi avsluttet kvelden paa en nesten tom bar som visstnok egentlig er veldig populär. Saa brukte vi vel nesten en time paa aa komme oss til Julia hvor vi fikk overnatte.

Lördag morgen vaaknet vi til at Julia hadde satt fram frokost. Saa dro vi til Cottbus hvor Roberts foreldre ventet paa oss. Jeg har nok aldri snakket saa mye tysk som paa lördag. Maatte jo snakke litt med foreldrene. Det var vanskelig, men gikk stort sett bra. Uansett var det veldig trivelig. Vi spiste grillmat og slappet litt av för vi dro ned til sentrum paa Stadtfest sammen med Robert (venn av Robert, hehe alle heter jo Robert), Frank og Kristian. Det er en aarlig tilstelning. Masse musikk, öl og mat. Det var kanskje ikke helt min greie siden man blir saa sliten av saa mange mennesker og ting som skjer hele tiden.

Paa söndag dro familien Simon meg med til Burg i Spreewald. Det er et skogsomraade med en minoritet som snakker Sorbisch. Det var veldig fint, og vi tok oss en liten kanotur oppover ei elv. Först saa det vel mer ut som om vi drev med kanoslalom, men vi fikk orden paa skuta etterhvert. Da vi kom tilbake til Cottbus dro de meg med paa en isbar. Jeg syns de skal faa en saann paa Evenskjer...

Kvelden avsluttet med at Robert (vennen til Robert) og jeg dro paa State of Play paa kino, mens Robert maatte jobbe med noe. La meg si en ting: om Ben Affleck er en elendig skuespiller, saa er han enda daarligere paa tysk:) Filmen var helt ok, selv om jeg maatte konsentrere meg mer enn vanlig paa grunn av dubbingen.

Alt i alt har det värt noen flotte dager med gode opplevelser og god mat og trivelige mennesker.

Saa, i dag er det mandag og interrailen starter. Regner med at vi pröver aa komme oss til Wien til i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar